x

Kas ir zīmola grāmata un kāpēc uzņēmumam tā ir vajadzīga

Kā uzturēt uzņēmuma firmas stilu daudzu gadu garumā? Kā unificēt zīmola mārketinga komunikācijas? Kā izvairīties no domstarpībām komandā par zīmola tēlu? Tam ir īpaša instrukcija. Stāstām, kas ir zīmola grāmata, no kā tā sastāv un kādus uzdevumus risina.

Kas ir <b>zīmola grāmata</b> un kāpēc uzņēmumam tā ir vajadzīga

Kas ir zīmola grāmata un kas tajā ietilpst

Zīmola grāmata ir liels dokuments, kurā ir ierakstīts viss, kas saistīts ar zīmolu.

Parasti zīmola grāmatā ietilpst:

  • Informācija par zīmola filozofiju, vēsturi, misiju un pozicionēšanu;
  • Zīmola nosaukums (ar variācijām, ja tādas ir), sauklis, balss tonis, iekšējās un ārējās saziņas vadlīnijas;
  • Unikāls pārdošanas piedāvājums (USP) – tas, ar ko produkts atšķiras no konkurentiem;
  • Mērķauditorija un patērētāja portrets;
  • Firmas stils un tā pielietošanas noteikumi.

Taču nesatricināmu noteikumu zīmola grāmatas sastādīšanai nav. Daudz kas ir atkarīgs no zīmola īpatnībām un specifikas, kā arī no tā, ko, pēc vadītāju domām, ir svarīgi zināt ikvienam uzņēmuma darbiniekam.

Parasti lielajos starptautiskajos uzņēmumos zīmolu grāmatas ir ļoti detalizētas, jo pat neliela atkāpšanās no noteikumiem var ietekmēt uzņēmuma tēlu.

Jebkurā gadījumā zīmola grāmatas lietderību nosaka nevis tās apjoms, bet gan informatīvais saturs.

Ar ko vadlīnijas atšķiras no zīmola grāmatas?

Dažreiz ar zīmola grāmatu saprot šaurāku interpretāciju – tikai korporatīvā stila elementu sarakstu (logotipu, šriftus, krāsas, rakstus, ilustrācijas), kā arī to izmantošanas noteikumus.

Pareizāk šādu rokasgrāmatu būtu saukt par vadlīnijām – vienkārši, lai precīzāk apzīmēt priekšmetu, par kuru iet runa. 

Vadlīnijas ir zīmola grāmatas neatņemama sastāvdaļa. Vadlīnijās var būt iekļauti dažādi elementi:

  • Logotips un logotipa uzbūves režģis
  • Pieņemamas un nepieņemamas logotipa versijas
  • Logotipa drošības lauks
  • Firmas krāsas
  • Firmas šrifti, kā arī ieteikumi to lietošanai
  • Raksti, faktūras, ilustrācijas un ikonas
  • Nesēju dizaini

Kāpēc ir nepieciešama zīmola grāmata

Zīmola grāmatas galvenie mērķi ir zīmola tēla uzturēšana, kā arī visu tā komponentu sistematizācija: gan vizuālo, gan ideoloģisko. Zīmola grāmatu izmanto mārketinga speciālisti, dizaineri, tekstu autori, sabiedrisko attiecību un personāla vadības speciālisti gan uzņēmumā, gan ārpus tā.

Lūk, kādus uzdevumus atrisina zīmola grāmata:

  1. Paskaidro un apmāca

    Zīmolu grāmata satur uzņēmuma nozīmes, vērtību un pozicionēšanas aprakstu – tā darbojas kā korporatīvā enciklopēdija, kas sniedz uzņēmuma darbiniekiem izpratni par to, kā vislabāk virzīt produktus un pakalpojumus, kā mijiedarboties ar klientiem, kā arī veido korporatīvo garu.

    Zīmola grāmata palīdz pareizi un skaidri prezentēt uzņēmuma identitāti gan uzņēmumā, gan arī pārraidīt to uz “ārpusi” – klientiem un darbuzņēmējiem.
  2. Veido holistisku priekšstatu par firmas stilu

    Zīmola grāmatā ir iekļauti arī uzņēmuma firmas stila vizuālās sastāvdaļas. Uz tiem orientējas, noformējot jaunus projektus, produktus un reklāmas kampaņas.
  3. Padara darbu efektīgāku 

    Zīmola grāmata ļauj optimizēt darba laiku un padarīt to efektīvāku.

    Piemēram, nododot tehnisko uzdevumu darbuzņēmējiem vai veidojot jaunu produktu iepakojumu iekš uzņēmuma, nebūs jātērē laiks zīmola filozofijas un tā firmas stila prezentēšanai, jo zīmola grāmatā jau ir visa nepieciešamā informācija.

    Savukārt izpildītāji darba gaitā vadās pēc zīmola grāmatas – viņiem nav jāizgudro dizains vai balss tonis no nulles, tikai jāizmanto zīmola grāmatā sniegtās instrukcijas.

Apkoposim

  1. Zīmola grāmata ir dokuments, kas reģistrē visu, kas ir saistīts ar zīmolu: no firmas stila līdz pozicionēšanai.
  2. Zīmola grāmata ir nepieciešama visiem uzņēmumiem neatkarīgi no to specifikas vai mēroga, jo tā ļauj panākt vienveidību visās mārketinga komunikācijās.
  3. Zīmola grāmata ļauj arī:
  • Ātrāk un vienkāršāk iedziļināt produktā jaunus darbiniekus;
  • Uzticēt reklāmu un dizainu ārpakalpojumu sniedzējiem (darbuzņēmēji varēs ievērot zīmola grāmatā esošos noteikumus un norādījumus);
  • Efektīvāk plānot mārketinga kampaņas;
  • Izveidot vienotu standartu, uz kuru var atsaukties.
author

Anna Spelova

Head of Creative Division Raksta autors
callback
x
founder
Sveiki!

Vai esat gatavs sākt pārveidot mārketingu, lai attīstītu savu biznesu? Sazināsimies ar jūsu mārketinga komandu.