x

Kāpēc uzņēmumam ir nepieciešama mārketinga stratēģija un kā to izstrādāt?

Ja uzņēmumam nav mārketinga stratēģijas, tad, visticamāk, nav arī būtisku sasniegumu – jo šajā gadījumā lielākā daļa mārketinga budžeta tiek izniekota, pārbaudot nebeidzamu skaitu hipotēžu. Tiekam skaidrībā, kam tieši ir nepieciešama mārketnga stratēģija, kādi stratēģiju veidi pastāv un ko ir svarīgi ņemt vērā, uzsākot tās veidošanu.

Kāpēc uzņēmumam ir nepieciešama <b>mārketinga stratēģija</b> un kā to izstrādāt?

Mārketinga stratēģija ir visaptverošs uzņēmējdarbības attīstības plāns. Burtiski instrukcija tam, kā no produkta izveides posma un pirmajiem klientiem pāriet uz kvalitatīvu izaugsmi.

Mārketinga stratēģija iekļauj:

  • pašreizējās tirgus situācijas analīze;
  • uzņēmuma attīstības perspektīvu izvērtējums;
  • visu esošo un trūkstošo mārketinga rīku saraksts.

Mārketinga stratēģijas galvenei rādītāji:

  • pārdošanas apjoms
  • auditorijas lojalitāte
  • reklāmguvumu rādītāji
  • klienta mūža vērtība (LTV)
  • ienākums no ieguldījumiem (ROI)
  • peļņa no mārketinga investīcijām (ROMI)

Kādēļ uzņēmumam ir nepieciešama mārketinga stratēģija?

Jebkuram uzņēmumam ir jāplāno sava darbība ilgtermiņā. Ieguldīt laiku, spēkus un līdzekļus kaut kā jauna radīšanai, lai rezultātā saprastu, ka pēc šī produkta nav pieprasījuma, ir, pats mazākais, neefektīvi.

Mārketinga stratēģijas izveide ļauj uzņēmumam izvēlēties pareizo virzienu un pārliecinoši konkurēt ar citiem globālā tirgus pārstāvjiem. Bez tā jūs nevarēsiet savlaicīgi reaģēt uz nestabilām pieprasījuma un piedāvājuma svārstībām vai pielāgoties aktuālajām tendencēm un modei.

Bez rūpīgas ilgtermiņa darbības plānošanas uzņēmums nespēs realizēt savus mērķus.

Mārketinga stratēģijas uzdevumi

Mārketinga stratēģijā iekļautajiem stratēģiskajiem uzdevumiem ir jāatbilst uzņēmuma globālajai politikai. Lūk, ar kādiem uzdevumiem ikdienā strādā mārketinga speciālisti:

  1. Zīmola ietekmes sfēras paplašināšana. Darbs ar jauniem noieta tirgiem ietver individuālu risinājumu izstrādi. Nav iespējams izveidot vienu pārdošanas piltuvi un visur to integrēt. Katram auditorijas segmentam būs jāatlasa un jāpārbauda personiskā saskare, kas var aizvest klientu no zīmola iepazīšanas brīža līdz pirkuma veikšanai.
  2. Pārdošanas apjoma palielināšana. Jebkuras mārketinga stratēģijas būtība ir nodrošināt pēc iespējas augstāku reklāmguvumu. Citiem vārdiem sakot, ja visi lietotāji, kuri apmeklēja mērķlapu, veica pirkumu, jūsu mārketinga speciālisti strādā nevainojami. Reālajā dzīvē reklāmguvums nekad nav 100 %.
  3. Peļņas pieaugums. Efektīva mārketinga nodaļa ne tikai izstrādā pārdošanas piltuves struktūru, bet arī aprēķina labāko ražoto produktu cenu. Tai ir jāietver produkcijas pašizmaksas un visi pašreizējie uzcenojumi, kas sedz loģistikas, uzglabāšanas, tirdzniecības telpu nomas un citas izmaksas. Pareiza pieeja maržu aprēķināšanai nodrošinās uzņēmuma panākumus daudzus gadus.
  4. Pozicionēšana. Stabili pārdošanas apjomi nav iespējami bez uzticamām attiecībām ar klientiem. Mārketinga speciālisti pārdomā, kā veidot dialogu ar auditoriju dažādās platformās – piemēram, sociālajos tīklos vai ziņapmaiņas lietotnēs. Tiešs kontakts ar auditoriju ne tikai palielina tās lojalitāti, bet var arī mudināt veikt pirkumu.

Mārketinga stratēģiju veidi

Mārketinga stratēģijas var klasificēt, pamatojoties uz visdažādākajiem faktoriem. Piemēram uz izaugsmes pazīmju pamata:

  1. Koncentrētā mārketinga stratēģija
    Šis stratēģijas veids ir paredzēts horizontālai zīmola ietekmes zonas paplašināšanai. Tiek panākts, palielinot tirgus daļu konkurences cīņas rezultātā. Jūs varat vai nu modernizēt savus piedāvājumus, lai tie atbilstu konkrētajām nišas prasībām, vai arī gaidīt brīdi, kad pieprasījums pielāgosies jauniem produktiem.
  2. Integrētā mārketinga stratēģija
    Šī stratēģija ir nepieciešama uzņēmuma struktūras vertikālai paplašināšanai. Piemēram, uzņēmums aktīvi aug un attīstās, un tam ir nepieciešams atvērt jaunas filiāles, meklēt jaunus piegādātājus vai partnerus, kā arī jāievieš tirgū unikāli piedāvājumi.
  3. Daudzveidīga mārketinga stratēģija
    Šī mārketinga stratēģija tiek izstrādāta, kad uzņēmums ir izsmēlis paplašināšanās iespējas savā tirgus segmentā. Šajā gadījumā stratēģija ietver, piemēram, sortimenta maiņu vai dizaina atjaunināšanu.

Bet lūk vēl viens mārketinga stratēģijas klasificēšanas variants, pamatojoties uz vispārējo zīmola orientēšanu:

  1. Mārketinga stratēģija, kuras pamatā ir darbs ar vienu galveno piedāvājumu.
    Šajā gadījumā galvenais piedāvājums tiek likts uzņēmuma pamatā. Laika gaitā tajā var tikt veiktas tikai nelielas izmaiņas un uzlabojumi, taču kopumā tas paliek nemainīgs.
  2. Mārketinga stratēģija, kuras pamatā ir darbs ar vairākiem galvenajiem piedāvājumiem (vairākas lielas preču vai pakalpojumu kategorijas).

    Šis ir sarežģītāks variants, kas paredz atsevišķu mārketinga stratēģiju izstrādi katrai nišai. Tādā veidā unikālo auditorijas segmentu un personalizēto pārdošanas piltuvju skaits pieaug līdz neticamam apjomam.

Kā saprast, kāda veida mārketinga stratēģija ir piemērota tieši jums?

Izvēloties mārketinga stratēģiju, nosakiet, kādi parametri ir vissvarīgākie jūsu uzņēmumam. Divi svarīgi elementi, uz kuriem ir jābalstās, izvēloties mārketinga stratēģijas veidu, ir UPP un pozicionēšana.

Izskatīsim pieeju mārketinga stratēģijas veida izvēlei uz konkrētiem piemēriem:

  • Uzņēmums ražo produktus, kas klientiem sniedz unikālu vērtību. Šis ir unikālas gabalpiedāvājums.

Šādā situācijā izvēlies diferencētu stratēģiju — tā ir lieliski piemērota laika gaitā pārbaudītiem zīmoliem ar ievērojamu reputāciju. Stabila klientu bāze un pastāvīgs ienākums paredz, ka ir iespējams ieguldīt pietiekamu līdzekļu apjomu, lai unikālā piedāvājuma izstrādei.

  • Uzņēmums ražo plaša patēriņa preces — produktus ar minimālām ražošanas un loģistikas izmaksām.

Šādi zīmoli pelna nevis ar atsevišķiem pirkumiem, bet gan ar milzīgiem apjomiem. Šajā gadījumā par mārketinga stratēģijas galveno prioritāti kļūst vadošās pozīcijas ieņemšana tirgū. Dominēšana ļaus aptvert lielāko potenciālo klientu skaitu, lai gan to ir ārkārtīgi grūti sasniegt, vēl jo grūtāk uzturēt pietiekami ilgu laiku. Šajā gadījumā uzņēmumam ir jāizlemj, vai tas vēlas paplašināties horizontāli vai vertikāli — un balstīties uz tā, izvēloties stratēģijas veidu (koncentrēto veidu pirmajā gadījumā un integrēto — otrajā).

Universālu risinājumu uzņēmumiem nav. Katrā konkrētajā gadījumā jums būs jāizstrādā sava unikālā stratēģija, lai palielinātu zīmola konkurētspēju un palielinātu tā pārdošanas apjomu.

Mārketinga stratēģijas veidošanas posmi

Mārketinga stratēģijai ir jābūt pamatīgai un maksimāli precīzai – tikai tādā gadījumā var cerēt uz rezultātiem. Veidojot mārketinga stratēģiju, ir jāiziet četri atsevišķi posmi:

  1. Izpēte un analīze. Šeit tiek apkopota informācija par visu, kas tā vai citādi ietekmē uzņēmuma darbību: tirgu, kurā būs jāstrādā; uzņēmuma iespējas; mērķauditorija; unikālā pārdošanas piedāvājuma īpašības. Centieties iegūt pēc iespējas plašāku izpratni par to, ar ko jums nāksies saskarsities, ienākot globālajā tirgū, un kādi rīki ir jūsu rīcībā.

    Ir ļoti svarīgi iegūt dziļu izpratni par uzņēmuma mērķauditoriju. Segmentējot to un piedāvājot katrai grupai personalizētākus risinājumus, jūs gūstat labumu no jaunām attīstības iespējām.

    Pēc mērķauditorijas analīzes un segmentēšanas izstrādājiet UPP — unikālo pārdošanas piedāvājumu katrai segmentētajai grupai. UPP skaidri parāda, kādu labumu jūsu produkts vai pakalpojums var sniegt pircējiem.
  2. Piemērota tirgus segmenta meklēšana. Pieprasījuma un piedāvājuma analīze parādīs, kur meklēt piemērotākos klientus. No izvēlētā noieta tirgus var būt atkarīga uzņēmuma veiksme vai neveiksme.
  3. Plāna izstrāde. Pienāk laiks uzstādīt mārketinga nodaļai konkrētus uzdevumus. Šajā brīdī var konkretizēties vispārējie uzņēmuma mērķi. Plāna struktūra ietver: cenu politiku; zīmola pozicionēšanu; galvenos parametrus; palaistās reklāmas kampaņas u. t. t.
  4. Statistikas apkopošana un kontrole. Ir ļoti svarīgi vienmēr turēt roku uz pulsa un sekot līdzi kārtējiem rādītājiem. Optimizējiet pārdošanas piltuves, palielinot reklāmguvumu rādītājus. Tā jūs varēsiet samazināt izmaksas un sasniegt pārliecinātu izaugsmi.

Cik izmaksā mārketinga stratēģijas izveide?

Minimālās izmaksas speciālistu izstrādātajai mārketinga stratēģijai ir sākot ar 1000 USD. Par šo naudu jūs iegūsiet diezgan vispārīgu plānu bez padziļinātas jūsu uzņēmējdarbības un tās aizņemtā tirgus segmenta analīzes.

Ja vēlaties iegūt kvalitatīvu rezultātu, būs vai nu jāalgo štata speciālisti ar plašām teorētiskajām zināšanām un praktisko pieredzi, vai arī jāvēršas specializētās aģentūrās pēc augstākās klases pakalpojumiem, kas, visticamāk, būs diezgan dārgi.

Tik globālu un pamatīgu dokumentu izstrāde neļauj griezties pie privātiem speciālistiem, kas sastopami ārštata speciālistu biržās. Protams, jūs varat iet arī šo ceļu, taču esiet gatavi sliktiem rezultātiem.  Galu galā mārketinga stratēģija prasa lielu uzmanību pret sīkām detaļām, no kurām arī tiek veidots zīmola panākums.

author

Viktor Priadilshchikov

Head of SEO Team Raksta autors
author

Anna Spelova

Head of Creative Division Raksta redaktors
callback
x
founder
Sveiki!

Vai esat gatavs sākt pārveidot mārketingu, lai attīstītu savu biznesu? Sazināsimies ar jūsu mārketinga komandu.