x

komunikācijas dizains palīdz uzņēmumiem efektīvāk mijiedarboties ar klientiem

Dizains jau sen ir daudz vairāk nekā ierastais “padarīt skaistu”. Pieaugoša informācijas trokšņa apstākļos dizaina galvenais uzdevums ir piesaistīt auditorijas uzmanību, izraisīt atsaucību un, protams, padarīt uzņēmējdarbību efektīvāku. Stāstām, kā ar šiem uzdevumiem tiek galā komunikācijas dizains – un ar ko tas atšķiras no grafiskā dizaina.

Kas ir komunikācijas dizains?

Komunikācijas dizains (to dēvē arī par komunikatīvo) ir sava veida jēdzienisks tiltiņš starp uzņēmumu un patērētāju.

Tas strādā pie tā, lai nodotu informāciju par produktu vai pakalpojumu tādā veidā, kas potenciālajā patērētājā izraisa konkrētu vēlamo reakciju. Komunikācijas dizaineris palīdz pārraidīt auditorijai to, ko bija iecerējis mārketinga speciālists vai zīmola vadītājs.

Komunikācijas dizains darbojas jebkuros reklāmas un informācijas bezsaistes un tiešsaistes kanālos: piemēram, veidojot mērķlapas, reklāmkarogus, radošos reklāmas materiālus SMM, etiķetes, ierakstus un plakātus. 

Komunikācijas dizains palīdz uzņēmumiem efektīvāk mijiedarboties ar klientiem.

To var iedomāties uz vienkārša piemēra: jūs stāvat veikalā pie plaukta ar kafijas bundžām. Pieverot acis uz cenām, kuru bundžu jūs izvēlētos?

Acīmredzot to, kas jums patīk vislabāk: tā var šķist pazīstama, spilgta, mīļa, visnoderīgākā vai augstākās kvalitātes. Tas ir, jūs izvēlēsieties produktu, kas jums šķitīs piemērotāks.

Komunikācijas dizaineris palielina produkta atbilstību.

Lai to darītu, viņam ir labi jāpārzina sava mērķauditorija un savs zīmols – tieši ar dizaina palīdzību viņš pateiks, ka produkts auditorijai ir vajadzīgs un atbilst tās vērtībām.

Vēl viens piemērs: komunikācijas dizains sevi spilgti izrāda sociālajos tīklos. Mūsdienās arvien vairāk lietotāju izrāda tā saucamo “reklāmkarogu aklumu” – tā ir informācijas trokšņa, kurā mēs pastāvīgi atrodamies, blakusparādība. Rezultātā mēs pārstājam pamanīt lielāko daļu reklāmas sludinājumu. Tas nozīmē, ka uzņēmumiem ir tikai dažas sekundes, lai piesaistītu auditorijas uzmanību. Tieši šeit palīgā nāk komunikācijas dizains – tas ļauj izcelties uz konkurentu fona, vienlaikus izraisot ziņkārību.

Kvalitatīvi, spilgti vizuālie materiāli palielina reklāmas efektivitāti jebkurā platformā un arī samazina reklāmguvumu izmaksas.

Dažos vārdos par kvalitatīviem vizuālajiem materiāliem

Kvalitatīvi radošie materiāli komunikācijas dizainā – tas ir daudz vairāk par “vienkārši skaisti”. Tie novirza galveno uzmanību no attēla uz vēstījumu, ko attēls satur. Šajā gadījumā uzmanības piesaistīšana ir vērtīgāka par estētiku.

Šeit var izmantot visu, kas palīdz spēlēt uz auditorijas emocijām: spilgtas krāsas, epatāžu, vizuālo risinājumu pārdrošību.

Piemēram, prakse rāda, ka komunikācijās daudz efektīvākas ir spilgtas, piesātinātas krāsas (interesanti, ka arī melnais tiek uzskatīts par spilgtu krāsu). Savukārt pasteļtoņi apgrūtina kontaktu ar auditoriju, jo visbiežāk tie tiek izmantoti kā fons, kas nenovērš uzmanību no galvenā satura.

Kvalitatīvs vizuālais materiāls vienmēr ir vērsts uz mērķauditoriju. Tas nav noslēpums, bet fakts, kas vienmēr ir jāņem vērā. Tas darbojas šādi: frizētavas reklamēšana pasteļtoņos nepiesaistīs mērķauditorijas uzmanību. Visticamāk, potenciālie klienti to vienkārši pāršķirs, neizlasot, vienā mirklī identificējot to kā neatbilstošu.

No otras puses, daži vizuālie materiāli, kas no pirmā acu skatiena neatbilst mērķauditorijai, var iedarboties labāk nekā klasiskie radošie materiāli tieši pārsteiguma un kontrasta efekta dēļ. Radošo materiālu testi norādīts, kas darbojas vislabāk dažādiem uzņēmumiem. 

Ar ko komunikācijas dizains atšķiras no grafiskā dizaina?

Komunikācija un grafisko dizainu bieži sajauc savā starpā. Īstenībā starp tiem ir atšķirība.

Grafiskais dizaineris atbild par vizuālā tēla veidošanu. Viņš strādā ar krāsu paleti, poligrāfijas materiāliem, ilustrācijām un citiem grafiskiem elementiem. Proti, viņš rada atmiņā paliekošu individuālu tēlu, bet bez iedziļināšanās zīmola vēstījumā.

Komunikācijas dizains kalpo nedaudz citam mērķim. Tas atspoguļo zīmola pozicionēšanu un pārraida emocijas, kuras produktam vai pakalpojumam vajadzētu izraisīt patērētājā. Nosacīti, komunikācijas dizains – tas ir paplašināts grafiskais dizains.

Citiem vārdiem sakot, komunikācijas dizains atbild par pašas informācijas noformējumu. Tas to sasaista ar dažādām disciplīnām: vismaz ar tekstu rakstīšanu un tirgzinību.

Lai gan, komunikācijas dizains – tā ir nepieciešamā virsbūve visiem dizaina virzieniem.

Kādi mēdz būt komunikācijas dizaina veidi?

Mēs mijiedarbojamies ar komunikācijas dizainu dažādos līmeņos: kad pievēršam uzmanību produkta iepakojumam, skatāmies tā sociālos tīklus un redzam reklāmkarogus.

Lūk jomas, kurās neiztikt bez vizuālās komunikācijas dizaina:

  • Zīmolvedība (brendings)

Komunikācijas dizains veido saikni starp zīmolu un patērētājiem, veidojot viņiem pareizu priekšstatu par uzņēmumu.

  • Reklāma

Reklāma, tāpat kā zīmovedība, palīdz uzņēmumam izcelties uz konkurentu fona. Vizuālās komunikācijas dizainera uzdevums ir veidot kampaņas, kas piesaistīs uzmanību, izcelsies uz kopējā fona un pārraidīs nepieciešamo jēgu.

  • Web dizains, UX/UI dizains

Darbs pie vizuālās komunikācijas ir nepieciešams arī vietnes vai mobilās lietotnes saskarnē. Saskarnei ir jāpalīdz lietotājam veikt nepieciešamās darbības: piemēram, pasūtīt preces, atstāt savu kontaktinformāciju, reģistrēties kursiem.

  • Vides dizains

Arī vides dizains prasa labu vizuālo komunikāciju. Piemēram, pamanāmas norādes, skaidras shēmas, informācijas stendi un citi elementi palīdz orientēties uz vietas, bet noformējuma stilistika atspoguļo vietas raksturu.

Apkoposim

  1. Komunikācijas dizains ir atbildīgs par attiecību veidošanu starp zīmolu un klientiem, tas veido nepieciešamās emocijas un pareizu priekšstatu par uzņēmumu.
  2. Komunikācijas dizaina mērķis ir paziņot auditorijai tieši to, ko mārketinga speciālists vai zīmola vadītājs ir iecerējis produktā.
  3. Komunikācijas dizaina uzdevums ir izraisīt vēlamās emocijas un reakciju mērķauditorijā. 
  4. Komunikācijas un grafiskā dizaina jēdzienus bieži sajauc. Tiem tiešām ir daudz kopīga. Taču ir arī būtiska atšķirība. Komunikācijas (vai komunikatīvais) dizains darbojas tieši ar zīmola vēstījumu, nevis tikai ar tā vizuālo sastāvdaļu. Tas padara produktu (tā iepakojumu, reklāmu, reklāmkarogu, plakātu u. t. t.) atbilstošāku auditorijai. Šādi komunikācijas dizains palīdz uzņēmumiem efektīvāk mijiedarboties ar klientiem.
author

Anna Spelova

Head of Creative Division Raksta autors
callback
x
founder
Sveiki!

Vai esat gatavs sākt pārveidot mārketingu, lai attīstītu savu biznesu? Sazināsimies ar jūsu mārketinga komandu.