Lai nezaudētu naudu un iegūtu vēlamo rezultātu, strādājot pie zīmola vizuālās un jēdziskās sastāvdaļas, ir skaidri jāsaprot, kas tieši jums ir nepieciešams. Bieži vien ar pieprasījumu “uzzīmēt logotipu” vai “izveidot dizainu” saprot pilnvērtīgu zīmola izstrādi. Un gluži pretēji – no zīmolvedības (brendinga) sagaida tikai logotipa izveidi un krāsu paletes piemeklēšanu.
Šajā materiālā atšķetinām šo pilnīgi atšķirīgo, bet tik līdzīgo jēdzienu mudžekli un palīdzam jums tikt skaidrībā ar jūsu pieprasījumu.
Logotips
Sāksim ar logotipu. Logotips – tā ir universāla zīme, grafiskais attēls, kas izceļ un identificē zīmolu vai produktu.
Taču ar logotipu vien – bez zīmola un firmas stila – nepietiek, lai radītu pilnvērtīgu uzņēmuma tēlu. Logotips ir tikai viena no firmas stila sastāvdaļām, lai arī cik skaists tas būtu.
Firmas stils
Firmas stils – tas ir vizuālo elementu kopums, pārnests uz dažādiem nesējiem.
Firmas stila elementi:
- Logotips
- Šrifti
- Firmas krāsas
- Dažādu nesēju noformēšana: no firmas veidlapām līdz pildspalvām, izkārtnēm un citiem suvenīriem vai drukas izstrādājumiem
Pilnvērtīgs firmas stils veido iespaidu par zīmolu un atšķir jūs no konkurentiem. Pirmais iespaids un lēmums par preces vai pakalpojuma iegādi balstās tieši uz firmas stila – burtiski uzņēmuma “iesaiņojuma”.
Neliels knifs, kā pārbaudīt firmas stila spēku – domās izdzēsiet logotipu savā vietnē vai lietojumprogrammā un sociālajos tīklos. Ja jūs joprojām var atpazīt, tad jūs esat uz pareizā ceļa.
Uzņēmumam attīstoties, firmas stils var mainīties un atjaunināties.
Zīmola identitāte
Zīmola identitāte – tā ir ārējā vizuālā zīmola saskarne, valoda, kurā tas mijiedarbojas ar auditoriju. Citiem vārdiem sakot – viss, ko patērētājs redz, dzird un uztver ar maņu orgāniem.
Bez vizuālajiem elementiem zīmola identitāte var ietvert:
- Reklāmas devīzes
- Suvenīrus
- Unikālas skaņas un smaržas, kas asociējas ar zīmolu (atcerieties, kā smaržo McDonald’s restorāni vai Jo Malone veikali)
- Citus elementus, ar kuriem klients mijiedarbojas tiešā veidā
Galvenais identitātes uzdevums ir palīdzēt uzņēmumam attīstīties. Tāpēc identitāte vienmēr tiek izstrādāta, ņemot vērā zīmola stratēģiju, tirgus analīzes un pētījumu datus.
Zīmolvedība (brendings)
Zīmolvedība – tas ir zīmola veidošanas process. Tas ir, tā misijas, vērtību, asociāciju, kas rodas auditorijai, kad zīmols tiek pieminēts, noteikšana un daudz kas cits.
Zīmolvedība iekļauj zīmola identitāti.
Zīmolvedības gaitā tiek definēti:
- Zīmola būtība
- Zīmola vērtības
- Zīmola misija
- Zīmola leģenda
- Produkta vai pakalpojuma emocionālās un racionālās priekšrocības
- Zīmola balss tonis (to, kā zīmols sazinās ar auditoriju)
- Kā izskatās zīmola identitāte, un kā to pareizi izmantot
- Un vēl milzīgs daudzums dažādu nianšu
Zīmolvedība ir plašas izpētes rezultāts par auditoriju, tās sāpēm un vajadzībām, kā arī konkurentu trūkumiem.
Apkoposim
Tātad, logotips, firmas stils, identitāte un zīmolvedība nav sinonīmi. Tie tiešām viens otru papildina, bet nav viens un tas pats. Gluži pretēji, logotips ir daļa no firmas stila, firmas stils ir daļa no identitātes, bet identitāte ir daļa no zīmola.
Pats svarīgākais šeit ir tieši zīmola izveide. Katrs no šiem elementiem nevar pastāvēt vakuumā: piemēram, logotips bez firmas stila ir tikai skaists grafiskais elements, bet identitāte bez zīmola ir vienkārši elementu kopums.