UTM birkas ir mazi kodi, kas tiek pievienoti tīmekļa lapu URL adresēm. Tās ļauj noteikt datplūsmas avotu uz šīm lapām. Izmantojot UTM birkas, varat izsekot, no kurienes lietotājs nācis, kāda veida reklāma vai kampaņa ir viņu atvedusi uz vietni un kuri atslēgvārdi iedarbojās visefektīvāk.
Kas ir UTM birka un kā tā darbojas
UTM birka (Urchin Tracking Module) sastāv no parametriem, kas tiek nodoti tīmekļa serverim, kad lietotājs pāriet pēc URL adreses ar UTM birku. Šie parametri tiek ierakstīti analītiskajos rīkos, piemēram, Google Analytics, kur tos var analizēt un izmantot mārketinga kampaņu efektivitātes novērtēšanai.
UTM birkas darbības princips ir diezgan vienkāršs. Iedomājieties, ka jūs palaižat reklāmas kampaņu vairākās platformās, piemēram, meklētājprogrammās, sociālajos tīklos vai ar elektroniskā pasta starpniecību. Lai izsekotu, no kurienes nāk datplūsma un kuri reklāmas avoti ir visefektīvākie, jūs varat izmantot UTM birkas.
UTM birku parametri ļauj sadalīt datplūsmu kategorijās. Piemēram, jūs varat izveidot UTM birku, kurā ir norādīts, ka datplūsmas avots ir Google meklētājprogramma (utm_source=google), datplūsmas veids ir organiskā meklēšana (utm_medium=organic), bet kampaņas nosaukums ir “vasaras izpārdošana” (utm_campaign=summer_sale). Kad lietotājs pāriet pēc URL-adreses ar šo UTM birku, visi parametri tiek nodoti tīmekļa serverim, kur tie tiek reģistrēti un analizēti.
Precīzākai mārketinga kampaņu efektivitātes izsekošanai, UTM birkās varat norādīt arī citus parametrus, piemēram, atslēgvārdus (utm_term) vai sludinājumu variantus (utm_content). Tas ļauj iegūt papildu informāciju par reklāmas kontekstu un mērķauditoriju.
Viena no svarīgām UTM birku iezīmēm ir to neatkarība no platformas. Jūs varat izmantot UTM birkas jebkuros mārketinga kanālos: vai nu tā būtu meklētājprogrammu reklāma, sociālie tīkli, e-pasts vai citi datplūsmas avoti. Tas nodrošina vienotu un universālu veidu, kā izsekot jūsu klientu piesaistīšanas avotus.
Kādam nolūkam tiek izmantotas UTM birkas?
01
Datplūsmas avotu izsekošana
UTM birkas ļauj noteikt, no kurienes uz jūsu vietni vai konkrētām lapām nāk datplūsma. Tās palīdz identificēt avotus (piemēram, meklētājprogrammas, sociālie tīkli, e-pasts vai reklāmas kampaņas). Tas ļauj saprast, kuri kanāli un platformas piesaista lielāku datplūsmu un cik efektīvi ir jūsu centieni.
02
Reklāmas kampaņu efektivitātes novērtēšana
UTM birkas ļauj izmērīt jūsu reklāmas kampaņu rezultātus. Jūs varat izveidot atsevišķas UTM birkas katrai kampaņai vai sludinājumam un izsekot, kuri no tiem rada vislielāko datplusmu, rada reklāmguvumus vai nodrošina vislabāko atdevi no ieguldītajiem līdzekļiem. Tā jūs varēsiet pieņemt informētākus lēmumus par budžeta sadali un reklāmas izmaksu optimizāciju.
03
Lietotāju uzvedības analīze
Pateicoties UTM birkām jūs varat iegūt detalizētāku informāciju par lietotāju uzvedību jūsu vietnē. Jūs uzzināsiet, kuri datplūsmas avoti nodrošina lielāku lietotāju iesaisti, cik ilgi viņi pavada vietnē, kādas lapas skatās u. t. t. Tas palīdz labāk izprast jūsu auditorijas vēlmes un vajadzības un spert soļus, lai uzlabotu lietotāja pieredzi.
04
Reklāmguvumu un ROI analīze
UTM birkas saista datplūsmu un reklāmguvumus, ļaujot novērtēt mārketinga izdevumu efektivitāti reklāmguvumu un ieguldījumu atdeves (ROI) izteiksmē. Jūs varat uzzināt, kuri kanāli un kampaņas nodrošina lielāku reklāmguvumu, kuriem kanāliem ir augstākas klientu piesaistīšanas izmaksas un kurš kanāls ir ienesīgāks. Tas palīdz optimizēt jūsu mārketinga pasākumus un sasniegt labākus rezultātus.
Kādas mēdz būt UTM birkas?
UTM birkas sastāv no vairākiem parametriem, kas palīdz identificēt un klasificēt datplūsmas avotu. Lūk galvenie UTM birku parametri:
- utm_source — šis parametrs norāda datplūsmas avotu, tas ir, no kurienes nāk lietotājs. Šī parametra vērtību piemēri ir “google”, “facebook”, “newsletter”.
- utm_medium — šis parametrs nosaka datplūsmas vai kanāla veidu, caur kuru lietotājs ir nokļuvis jūsu vietnē. Vērtību piemēri: “organic” (organiskā meklēšana), “cpc” (maksas reklāma), “social” (sociālie tīkli).
- utm_campaign — šis parametrs norāda kampaņas vai reklāmas akcijas nosaukumu. Šo vērtību piemēri ir: “summer_sale”, “new_product_launch” vai “remarketing_campaign”.
- utm_term — šis parametrs tiek izmantots, lai izsekotu ar reklāmām sludinājumiem saistītos atslēgvārdus vai frāzes. Tas var būt noderīgs, piemēram, lai sadalītu datplūsmu pa dažādiem meklēšanas reklāmā izmantotajiem atslēgvārdiem. Vērtību piemēri var būt “digital_marketing”, “SEO_tips”.
- utm_content — šis parametrs ļauj vienā un tajā pašā kampaņā atšķirt sludinājuma vai satura variantus. Piemēram, ja jums ir vairāki reklāmkarogi vai teksta sludinājumi, jūs varat izmantot šo parametru, lai izšķirtu datplūsmu no tiem. Vērtību piemēri var būt “banner1”, “text_ad2”.
Šo parametru kombinācija ļauj izveidot unikālas UTM birkas, kas palīdz sadalīt datplūsmu mazākās kategorijās un analizēt dažādu mārketinga avotu efektivitāti.
Kā un kur var veidot UTM birkas?
Veidot UTM birkas ir diezgan vienkārši — šim nolūkam ir vairāki populāri veidi:
- Izmantojot tiešsaistes veidošanas rīkus
Ir pieejami daudzi bezmaksas tiešsaistes rīki, kas palīdz veidot UTM birkas. Jūs varat vienkārši ievadīt nepieciešamās parametru vērtības (source, medium, campaign u. t. t.), un rīks automātiski izveidot URL adresi ar atbilstošām UTM birkām.
Populārie UTM birku ģeneratori: Google Analytics Campaign URL Builder un UTM.io.
- Iekš reklāmas platformām
Daudzas reklāmas platformas, piemēram, Google Ads un Facebook Ads, sniedz iespēju veidot UTM birkas savu rīku saskarnē. Veidojot reklāmas sludinājumus šajās platformās, jūs varat norādīt nepieciešamos UTM birkas parametrus, un platforma tos automātiski pievienos URL adresei.
- Manuāli
UTM birkas var veidot arī manuāli Vienkārši pievienojiet nepieciešamos parametrus tīmekļa lapas URL adresei šādā formātā: “?utm_source=google&utm_medium=cpc&utm_campaign=summer_sale”. Pievērsiet uzmanību tam, ka parametru vērtībām ir jābūt pareizi kodētām un tajās nedrīkst būt atstarpes vai īpašās rakstzīmes.
Veidojot UTM birkas, ir svarīgi ievērot vienkāršus ieteikumus:
- Pirmkārt, izmantojiet jēgpilnas un aprakstošas parametru vērtības, lai būtu viegli saprast, no kurienes nāk datplūsma;
- Otrkārt, centieties izmantojot UTM birkas konsekventi un saskaņoti, lai datus varētu viegli analizēt.
Neaizmirstiet, ka UTM birkas ir jāpievieno to tīmekļa lapu URL adresēm, kurās jūs vēlaties izsekot datplūsmu. UTM birkas neietekmē organisko meklēšanu un tiešo datplūsmu, tāpēc tās ir ieteicams izmantot reklāmas kampaņām un citiem datplūsmas avotiem.
Kādas rakstzīmes nedrīkst izmantot UTM?
Veidojot UTM birkas, ir jāņem vērā noteiktu rakstzīmju lietošanas ierobežojumi, kas var radīt problēmas analīzes laikā vai pat izkropļot datus.
- Atstarpe
Atstarpes URL adresē ir jāaizstāj ar “%20”, ar defisēm vai pasvītrām. Piemēram, “utm_campaign=summer sale” vietā ir jāizmanto “utm_campaign=summer-sale” vai “utm_campaign=summer_sale”.
- Īpašās rakstzīmes
Dažām īpašām rakstzīmēm, piemēram, & (ampersands), ? (jautājuma zīme), = (vienādības zīme) un # (režģis) URL adresēs var būt īpaša nozīme. Lai izvairītos no kropļojumiem un konfliktiem, šīm rakstzīmēm ir jābūt pareizi kodētām. Piemēram, “utm_campaign=summer&fall” vietā ir jāizmanto “utm_campaign=summer%26fall”.
- Pieturzīmes
Noteiktas pieturzīmes, piemēram, komats, semikoli, koli u. c., arī var radīt problēmas URL adresēs. Labāk ir izvairīties no to izmantošanas UTM birku parametros.
- Kirilica
Lai gan dažas pārlūkprogrammas URL adresēs var atbalstīt kirilicu, lai nodrošinātu labāku saderību un atbilstību standartiem, ir ieteicams izmantot tikai latīņu burtus, ciparus un pieturzīmes.
Kā pakalpojumā Google Analytics skatīt statistiku pēc UTM birkas?
- Piesakieties Google Analytics 4.
Dodieties uz oficiālo Google Analytics vietni un piesakieties savā kontā. - Atlasiet vajadzīgo datu plūsmu.
- Izmantojiet sadaļu “Pārskati”.
Kreisajā sānjoslā sameklējiet sadaļu “Pārskati”. Šeit jūs atradīsiet dažādas iepriekš izveidotas pārskatus datu analīzei. - Sameklējiet pārskatu “Piesaistīšana“.
Sadaļā “Pārskati” sameklējiet un atlasiet pārskatu “Piesaistīšana”. Šis pārskats sniedz vispārīgu informāciju par datplūsmu un avotiem, tostarp datus par UTM birkām. - Izmantojiet UTM birku filtrus.
Pārskata augšdaļā jūs redzēsiet ikonu “Pievienot filtru”. Noklikšķiniet uz tās un atlasiet “Avots/vide”, lai filtrētu datus pēc UTM birkām. - Atlasiet vēlamās UTM birkas.
Filtra iestatījumos jūs varat atlasīt konkrētas UTM birku vērtības, par kurām vēlaties skatīt statistiku. Piemēram, atlasiet konkrētu kampaņu, avotu vai vidi. - Pārlūkojiet UTM birku statistiku.
Pēc filtra pielietošanas Google Analytics 4 parādīs statistiku par atlasītajām UTM birkām. Jūs varēsiet apskatīt notikumu skaitu, lietotājus, iesaistes rādītājus un citu informāciju, saistītu ar atlasītajām UTM birkām.
Apkoposim
UTM birkas ir jaudīgs mārketinga analīzes arsenāla rīks, kas ļauj izsekot un analizēt mārketinga kampaņu efektivitāti. Tās palīdz identificēt datplūsmas avotus, novērtēt reklāmas kampaņu rezultātus, analizēt lietotāju uzvedību un izmērīt reklāmguvumus un ROI.
Ja jūs vēlaties efektīvi attīstīties tiešsaistes telpā, tad reklāma, analītika un uz datiem balstīta pieeja kļūst par jūsu stratēģijas neatņemamu sastāvdaļu. UTM birku izmantošana ļaus jums iegūt vērtīgus datus un informāciju, kas palīdzēs pieņemt pamatotus lēmumus un optimizēt mārketinga izdevumus.
Atcerieties, ka UTM birku izveide un lietošana prasa rūpību un noteiktu noteikumu ievērošanu. Sekojiet ieteikumiem UTM birku vērtību izvēlei, nepieļaujiet neatļautās rakstzīmes un strukturējot savas birkas, lai iegūtu precīzus un saprotamus datus.
Ieviešot UTM birkas savās mārketinga kampaņās un analizējot to rezultātus pakalpojumā Google Analytics, jūs varēsiet saprast, kuri kanāli un kampaņas ir darbojas efektīvāk, kur var optimizēt savus centienus un sasniegt labākus rezultātus.