SEO — no angļu Search Engine Optimization — tā ir tīmekļa vietnes optimizācija meklēšanas sistēmām, kas palīdz izvirzīt to pirmajās meklēšanas pozīcijās.
SEO vēl dēvē par meklētājoptimizāciju, meklētājprogrammu optimizāciju, vietnes virzīšanu vai SEO optimizāciju.
Vienkārši runājot, kvalitatīvas SEO rezultātā tīmekļa vietne ieņem arvien augstākas pozīcijas meklētājprogrammu sniegtajos rezultātos, pakāpeniski pārejot pirmajā lapā. Jo augstāk vietne paceļas meklēšanas rezultātos, jo lielāku datplūsmu tā iegūst.
SEO optimizācija tiek uzskatīta par vienu no efektīvākajām tehnoloģijām lētas, bet kvalitatīvas datplūsmas piesaistei tīmekļa vietnei.
Darbības princips ir pavisam vienkāršs: lietotājs ievada viņu interesējošo vaicājumu, bet meklētājprogramma izdod sarakstu ar saitēm uz atbilstošiem resursiem. Ņemot vērā, ka lietotājs parasti neskatās tālāk par pirmo rezultātu lapu, jo augstāka ir vietnes pozīcija meklēšanas rezultātos, jo vairāk ieinteresētu lietotāju to pamanīs un izmantos piekļuves saiti.
Turpretī pēc vaicājuma uzrādīto rezultātu saraksta veidošanas procesam ir sarežģīta formula ar vairākiem desmitiem parametru. Tieši ar tiem arī strādā SEO speciālists. Galvenais SEO uzdevums ir palīdzēt meklētājprogrammām saprast, ka jūsu vietne ideāli atbilst vaicājumam un ir ļoti vērtīga lietotājiem.
Meklētājprogrammu īpašnieki neizpauž precīzu kārtošanas algoritmu. Tāpēc
neizmantojot SEO meklētājoptimizāciju, izvirzīt vietni pirmajā rezultātu lapā nav iespējams — pat ja tās saturs ir ideāli atbilstošs.
Darbs pie SEO prasa diezgan ilgu laiku, taču rezultāts noteikti attaisno cerības.
SEO optimizācija un SEO mārketings
Runājot par SEO, ir svarīgi pieminēt ne tikai optimizāciju, bet arī tirgvedību – SEO mārketingu.
Par SEO mārketingu sauc visaptverošāku darbu ar vietni, kura mērķis ir ne tikai izvirzīt vietni augstākajās pozīcijās un ģenerēt datplūsmu, bet arī palielināt pārdošanas apjomu. Pie tā strādā ne vien SEO speciālisti, bet vesela komanda, kas iekļauj mārketinga speciālistu, ux/ui dizaineru, izstrādātāju un projektu vadītāju.
Ko dod SEO?
Iedomāsimies — ir divas ārēji līdzīgas un vienlīdz noderīgas vietnes. Tajās ir ievietoti vienādi filtri, pasūtījumu veidlapas un atgriezeniskās saites līdzekļi. Taču viena vietne atrodas pirmajā meklēšanas rezultātu lapā, bet otra — piecpadsmitajā. Kāpēc? Neviens precīzi nezina. Algoritmi balstās uz saviem iestatījumiem, izvērtējot katru vietni pēc milzīga īpašību un parametru daudzuma.
Tikt ar to galā var SEO speciālists — viņš izvedīs vietni no piecpadsmitās un pirmo lapu.
Tādējādi kvalitatīva SEO sniedz šādus rezultātus:
- kvalitatīva mērķtiecīga datplūsma vietnei;
- transakcijas un pārdošana;
- atkārtoti pirkumi un lojāli klienti.
Ko iekļauj SEO optimizācijas darbs?
SEO speciālists risina daudzus uzdevumus:
- Nosaka kritērijus, kas ietekmē vietnes pozīciju meklēšanas rezultātos.
- Analizē atbilstošas tematikas meklēšanas vaicājumu un vietņu apmeklēšanas statistiku.
- Veido virzāmo vaicājumu sarakstu (semantisko kodolu).
- Veic iekšējo optimizāciju – strādā pie pašas vietnes uzlabošanas.
- Veic ārējo optimizāciju – strādā pie vietnes citēšanas un tās pieminēšanas skaita palielināšanas tīklā.
- Uzrauga un analizē apmeklētāju pārejas uz vietni un viņu darbības tajā.
- Seko līdzi rezultātiem (datplūsma, pozīcijas meklēšanas vaicājumos).
- Pielāgo SEO stratēģiju, balstoties uz apkopoto statistiku.
Vēl pirms dažiem gadiem darbs ar SEO bija tikai saišu pirkšana un teksta piesātināšana ar atslēgvārdiem. Diezgan īsā laikā meklētājprogrammas mainīja vietņu kārtošanas algoritmus, un saišu nozīme krasi samazinājās. Tad SEO optimizācija tika pārstrādāta un būtiski paplašināta. Piemēram, meklētājprogrammām svarīgu lomu sāka spēlēt uzvedības faktors – tas ir, cik bieži apmeklētāji ienāk vietnē, cik daudz laika tajā pavada, vai atgriežas vietnē atkal.
Kā saprast, ka SEO optimizācija iedarbojas?
Pats vienkāršākais ir novērtēt SEO efektivitāti pēc diviem kritērijiem:
- vietnes redzamība (tas ir, tās pozīcija mērķtiecīgu vaicājumu rezultātos);
- datplūsmas izmaiņu dinamika no meklētājprogrammas.
Kad būs pamanāmi pirmie SEO rezultāti?
SEO optimizācija ir diezgan stipri izstiepta laikā. Pirmajā darba mēnesī sagaidīt rezultātus nevajadzētu. Parasti pirmās izmaiņas parādās dažus mēnešus pēc palaišanas, bet pirmie būtiskie rezultāti — pēc 9-12 mēnešiem.
SEO optimizācija darbojas pēc uzkrāšanās efekta principa: jo vairāk un kvalitatīvāk ir izdarīts sākumā, jo iespaidīgāks un ilgstošāks būs rezultāts.
Optimizācijas ātrumu un veiksmīgumu ietekmē vesela virkne faktoru:
- kopējais konkurences līmenis virzāmajā tematikā (meklēšanas rezultātu “blīvums”);
- konkurences līmenis saskaņā ar vaicājumu;
- vietnes vecums (meklētājprogrammai ir jāiemācās ”uzticēties” vietnei);
- kopējā datplūsma vietnē (kritērijs, kas rāda vietnes noderīgumu lietotājiem);
- to resursu skaits un kvalitāte, kas atsaucas uz virzāmo vietni (autoritātes kritērijs);
- ar pieprasījumu saistīto dokumentu skaits vietnē (vietnes tematikas atbilstības novērtējums meklēšanas vaicājumam).
Cik maksā SEO optimizācija?
SEO virzīšanas cena arī ir atkarīga no vairākiem faktoriem:
- no jūsu mērķiem;
- no konkurences līmeņa jūsu nozarē un tematikā;
- no meklētājprogrammas uzticēšanās līmeņa jūsu vietnei (šeit spēlē lomu vietnes vecums, saišu daudzums uz to no citiem resursiem, apmeklējamības līmenis);
- no tā, cik jūsu vietne ir funkcionāla un pievilcīga.
Īsumā var formulēt dažas likumsakarības: jo vairāk vietņu tiek virzītas jūsu tematikā, jo augstāka būs SEO optimizācijas cena; jo pievilcīgāka, mūsdienīgāka un funkcionālāka ir jūsu vietne, jo mazāk izmaksās SEO optimizācija.
Precīzas SEO optimizācijas izmaksas jūsu uzņēmumam aprēķinās mūsu SEO speciālisti.