Mēs pat neesam pamanījuši, bet burtiski mūsu acu priekšā ir notikusi mākslīgā intelekta evolūcija.
Pirms ChatGPT, kuru šodien visi aktīvi apspriež, bija Siri, Alexa, Google Assistant. Tiem arī varēja uzdot jautājumu (sākot ar aritmētikas piemēriem un beidzot ar laikapstākļiem ārā) – un saņemt atbildi, balstītu datu bāzēs. Un arī iespēja palūgt MI palīgu pasūtīt produktus ar piegādi vai atrast tuvāko degvielas uzpildes staciju pa ceļam no darba uz mājām parādījās tālu ne 2023. gadā.
Lielos vilcienos, ChatGPT atšķiras no tā paša Siri tikai ar to, ka prot rakstīt dziesmas, tekstus un ģenerēt kodu. Proti, šis robots ne tikai apkopo internetā jau esošos datus, bet arī izmanto tos sarežģītāku uzdevumu risināšanai.
Būtībā, tas ir vienkārši nākamais MI palīgu evolūcijas posms. Datu bāzes nav mainījušās. Ir mainījusies pieeja darbam ar informāciju, lai jūs varētu saņemt kvalitatīvākas atbildes uz jautājumiem.
Būtu loģiski pieņemt, ka šie MI elementi tuvākajā laikā parādīsies ne tikai Siri, Alexa, Google Assistant, bet arī klasiskajās meklētājprogrammās, kā tas jau tagad notiek, piemēram, ar Microsoft Bing.
– Tātad, vai MI attīstība nogalinās klasisko meklēšanu un SEO?
– Nē. Un lūk, kāpēc.
MI kļūdās
Kad 2023. gada sākumā Google paziņoja par Bard (savu ChatGPT ekvivalentu), uzņēmuma akcijas nokritās par 7 %. Google zaudēja 100 miljardus dolāru Bard pieļautās faktoloģiskās kļūdas dēļ.
Pirmās demonstrācijas laikā dialoga MI pakalpojums atbildēja, ka pirmos citplanētas attēlus ārpus Saules sistēmas uzņēma teleskops “Džeims Vebs”. Pēc tam astronomi un astrofiziķi pastāstīja, ka tas tā nav: pirmie attēli tika uzņemti ar Very Large Telescope (VLT).
Un lūk, kas par lietu: kad jūs veicat meklēšanu Google, Bing vai uzdodat jautājumus ChatGPT, kļūdas ir neizbēgamas. Tas ir saistīts ar milzīgu datu daudzumu, kas jau ir pieejami Internetā. Tērzēšanas roboti mācās uz milzīgiem tekstu masīviem un analizē šablonus, lai noteiktu, kāds vārds ir jāliek tālāk jebkurā uzdotajā teikumā. Citiem vārdiem sakot, tie ir varbūtības, nevis determinēti pēc savas būtības.
Ranžējot saturu, ir svarīgs nevis tā daudzums, bet kvalitāte
Kad jūs meklējat informāciju Google, vai jūs bieži pāršķirat tālāk par pirmo lappusi? Saskaņā ar statistiku, mazāk nekā 1 % Google lietotāju meklē kaut ko ārpus top-10 organiskajiem rezultātiem. Tieši tādēļ visi vēlas nokļūt meklētājprogrammas pirmajā lappusē.
Var pieņemt, ka ar ChatGPT to ir daudz vieglāk izdarīt, jo ar robota palīdzību var izveidot ļoti lielu satura daudzumu.
Tomēr, ja liela apjoma satura ģenerēšanai jūs izmantojat ChatGPT un citus līdzīgus neironu tīklus, to ranžēšana būs ļoti sarežģīta. Protams, var mēģināt tēmēt uz zemas frekvences atslēgvārdiem, taču patiesībā ekspertu saturs ar kvalitatīvām atpakaļsaitēm tiek ranžēts pat pēc tiem.
Turklāt, meklētājprogrammas prot atsijāt zemas kvalitātes saturu, kas acīmredzami tika ģenerēts, lai mēģinātu manipulēt algoritmus. Jūs varat par to paši pārliecināties, ievadot Google kaut ko līdzīgu “dzīvības apdrošināšana” vai “kredīts skaidrā naudā”.
Nav svarīgi, vai jūs veidojāt surogātsaturu, izmantojot MI vai manuāli. Ja tas neatbildīs augstiem kvalitātes standartiem un uz to neatsauksies citas vietnes, jūs neiegūsiet pietiekamu datplūsmas apjomu, lai jūsu ģenerēšanas izdevumi atmaksātos.
Protams, jaunie rīki uz neironu tīklu pamata var atvieglot jūsu darbu (piemēram, satura izveide). Taču tas jums negarantēs veiksmi SEO, jo meklētājprogrammām jau ir pietiekoši labi kandidāti ranžēšanai.
Cilvēki vēlas kvalitatīvu ekspertu saturu
ChatGPT un citi neironu tīkli vienkārši analizē visu tiem pieejamo saturu un, pamatojoties uz to, izveido savu versiju. Tas ir, tādā saturā nebūs tā unikālā rakstura un svaiguma, ko meklē cilvēki. Nevienam nav interesanti lasīt kārtējo atstāstījumu par to, kas jau tā ir zināms.
Turklāt, ir jāatcerās, ka 15-20 % gadījumā MI veido saturu, kas vienkārši neatbilst realitātei. Tieši tāpēc krita Google akcijas, par ko mēs jau stāstījām. Cilvēkus neapmierina tā atbilžu kvalitāte, kuru MI veido šodien.
Tas nav jaunums. Internetā ir ļoti daudz nepatiesas informācijas, kuru Google ar laiku ir ranžējis tā, lai lietotājiem tā netrāpītos (vai trāpītos pēc iespējas retāk). Teorētiski, ChatGPT un tā ekvivalentiem būs jāiziet tāds pats ceļš izdodamo rezultātu uzlabošanai.
Tieši tādēļ lielākā daļa meklētājprogrammu dod priekšroku satura rādīšanai no lieliem, pazīstamajiem zīmoliem. Ir mazāka varbūtība, ka to materiāli saturēs viltus saturu, dezinformāciju un neprecizitātes.
Cilvēki paši lemj, kādām meklētājprogrammām un zīmoliem (informācijas avotiem) var uzticēties. Tāpēc runa ir nevis vienkārši par atbildi uz jautājumu, bet par atbilstoša viņu problēmu risinājuma meklēšanu.
Un ja MI noteiktā gadījumu skaitā, sniegs nekvalitatītvu un pat viltus informāciju, cilvēki vienkārši neizmantos tādu rīku svarīgas informācijas meklēšanai.
Bet tagad tiksim skaidrībā ar to, kā tieši jaunie MI rīki ietekmēs SEO un marketologus.
- Pieaugs satura veidošanas ātrums
Galvenais fakts, ko nevar apstrīdēt: ChatGPT un līdzīgi rīki uz neironu tīklu pamata palīdzēs radīt saturu ātrāk nekā jebkad iepriekš.
Jā, no vienas puses, pašreiz publiski pieejamie pakalpojumi nav perfekti. Tie tiešām kļūdās. No otras puses – tas nav tas sliktākais sākums. MI ļauj ietaupīt milzīgi daudz laika, kaut arī tam ir nepieciešama cilvēka iejaukšanās (kļūdu labošanai vai satura uzlabošanai).
Turklāt, ņemot vērā svaigās izmaiņas Google meklēšanas algoritmos, ģenerētais satur prasīs no jums pievienot pieredzi, ekspertīzi, autoritāti un uzticamību/drošību (E-E-A-T). Vismaz tādā gadījumā, ja jūs vēlaties iekļūt pirmajā organisko meklēšanas rezultātu lappusē.
- Meklēšana nekur nepazudīs
Organisko meklēšanu un SEO apglabā jau ne pirmo gadu. Taču pagaidām tas tā arī nav noticis – un nenotiks arī nākotnē.
Kad pirms 5–10 gadiem balss asistenti saņēma savu daļu no līdzīgas ažiotāžas, cilvēki bija pārliecināti, ka tuvākajā laikā SEO un organiskai meklēšanai pienāks beigas. Kādēļ pāriet uz vietnēm, ja var uzreiz saņemt atbildes uz saviem jautājumiem?
Šodien, 2023. gadā, mēs zinām, ka neviena no tām tehnoloģijām nav iznīcinājusi meklēšanu. Cilvēki joprojām izmanto Google informācijas meklēšanai (piemēram, tās pašas ChatGPT vietnes adreses meklēšanai).
Tas pats notika ar Google Knowledge Graph zināšanu paneli vai izceltajiem aprakstiem (ātrajām atbildēm; featured snippets). Jā, tas viss ir vedis pie noteikta klikšķu samazinājuma no organiskās meklēšanas. Taču šeit ir jāpiemin viens interesants fakts: ar katru gadu Google nosūta internetā arvien vairāk un vairāk datplūsmas.
Tas ir, pat neskatoties uz to, ka lietotāji ir sākuši apmierināt savu ziņkārību jau tieši meklēšanā, ar katru gadu tīmekļa vietnes saņem lielāku klikšķu plūsmu no Google.
Jā, no vienas puses Bard vai ChatGPT var palīdzēt atbildēt uz lietotāju jautājumiem. Un tas vedīs pie tā, ka vēl mazāk cilvēku pāries uz jūsu vietni, kā tas ir noticis pēc īpašo Google meklēšanas elementu vai balss asistentu ieviešanas.
Taču ņemiet vērā, ka runa šeit iet, pārsvarā, par meklēšanas pieprasījumu informatīvo raksturu. Tie nav tranzakciju, komerciālie atslēgvārdi. Tie palīdz zīmola virzīšanā, bet pie tiešās pārdošanas noved ļoti reti.
Turklāt šādas jaunās tehnoloģijas ietekmē to, ka papildus klasiskajam “teksta” SEO uzņēmumiem nākas optimizēt savas vietnes citiem meklēšanas veidiem – vai tā būtu balss meklēšana vai meklēšana uz neironu tīklu pamata.
Daži vārdi noslēgumam
Galu galā, nav vērts īpaši uztraukties par to, ka ChatGPT, Bard vai kāds cits MI iznīcinās organisko meklēšanu un SEO un samazinās jūsu uzņēmuma ienākumus. Tuvākajā laikā vairumam uzņēmumu tas nedraud.
Nevajag arī pārdzīvot par tiem konkurentiem, kuri sāks veidot saturu ar MI palīdzību. Milzīgos apjomos. Satura veidošana – tā nav pat puse no veiksmes SEO. Svarīgāk ir tas, kā šo saturu virzīt.
Labāk ir pievērst uzmanību tam, par ko Google runā jau gadiem ilgi (un ne bez iemesla tam) – maksimālai lietotāju apmierināšanai ar jūsu saturu (produktiem un pakalpojumiem). Tikai tā ilgtermiņā var vienmēr palikt topā.